Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

Zorg kan Zó! beter!

9 februari 2016

Zó! Zoetermeer heeft in oktober vorig jaar een klein onderzoek gedaan naar de ervaringen van zorgverleners, cliënten en mantelzorgers met de zorg in Zoetermeer.
Via persberichten, Facebook, Twitter maar ook bij Koffie en Zó! is gevraagd naar de ervaringen van de Zoetermeerders.

We kregen tientallen reacties en Carla Krullaars heeft een deel van deze reacties nader onderzocht en in een rapport samengebracht met een aantal aanbevelingen. Carla heeft het rapport in de raadsvergadering van 8 februari aan de raad aangeboden en het overhandigd aan de burgemeester als voorzitter van de raad.

Zo!Zoetermeer Charlie Aptroot

Het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar het rapport geeft wel inzicht in de huidige stand van zaken. De belangrijkste conclusies:

De meeste problemen ontstaan door onvoldoende bereikbaarheid, onvoldoende communicatie en teveel bureaucratie. Er kan dus nog een hoop verbeterd worden. Enkele voorbeelden zijn:

  • De bereikbaarheid van de WMO consulente is onvoldoende: 4 x 1 uur per week is echt te weinig.
  • De bureaucratie viert hoogtij. De cliënten en mantelzorgers krijgen wekelijks stapels brieven die gelezen en beantwoord moeten worden. Zij hebben daar geen tijd en geen moed voor. Zoals een vrouw zei: “ik zit al tot mijn nek in de zorgen, dit kan ik er nou net niet bij hebben”.
  • De mogelijkheid van cliëntondersteuning is nog onvoldoende bekend. De inwoners van Zoetermeer worden daar nog niet in alle correspondentie op gewezen.

Zó! Zoetermeer hoopt in een commissievergadering dit rapport met de andere fracties, eventueel aangevuld met hun ervaringen of ontvangen signalen, te bespreken zodat aan het college gevraagd kan worden om aan oplossingen te werken.

Het gehele rapport kunt u hier lezen

Door: Marijke Van der Meer

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.