Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

Resultatendebat - terugblik op 2012

12 juni 2013

Ieder jaar wordt door de gemeenteraad teruggekeken op 2012. Dat doen we aan de hand van het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeente. Het college legt daarmee verantwoording af over het jaar en de raad houdt er dan een debat over.

Burgerjaarverslag LIGHT en LATE

Onze fractie heeft tijdens het resultatendebat  min of meer gefocust op de kwaliteit van dienstverlening door de gemeente. De burgemeester moet, zo schrijft de gemeentewet voor, jaarlijks tegelijk met de jaarrekening een burgerjaarverslag uitbrengen. Daarin moet hij verslag doen over de kwaliteit van de dienstverlening en de burgerparticipatie.

Jochem den Dulk stelde in onze bijdrage dat hij, met ZERO TOLERANCE in het achterhoofd, constateerde dat de burgemeester de wet had overtreden. Het minieme Burgerjaarverslagje op internet  was veel later gepubliceerd en was heel minimaal van opzet.

“We hebben een Burgerjaarverslag LIGHT en het was bovendien LATE” zo stelde hij. De burgemeester gaf toe dat het verslag niet tijdig was gepubliceerd, maar vond dat het minimale verslag wel voldoende was om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Wat de tijdigheid betreft beloofde hij beterschap, maar hij stelde dat de uitgebreidere informatie in de jaarrekening kon worden gevonden.

Klachten over bedrijfsvoering

In onze bijdrage memoreerden wij ook dat de Nationale Ombudsman onlangs een brief aan de raad stuurde waarin hij melding maakte van het aantal klachten dat bij hem was ingediend. Hij stelde daarin dat dat aantal fors hoger lag dan het aantal van 2011 (toen de klachten nog naar een lokale ombudscommissie ging)lokale ombudsfunctie in 2011.

Ook vroegen wij aandacht voor de onzichtbaarheid van de Zoetermeerse klachtencoördinator. Deze functie blijkt te bestaan, maar daaraan is geen bekendheid gegeven. Zoeken op de gemeentelijk website levert niets op. Op aandrang van Zó! zal een en ander snel worden geregeld.

Dat vinden wij belangrijk, want de waardering voor de kwaliteit van de bedrijfsvoering van de gemeente loopt sterk terug. De doelen zijn in 2012 niet gehaald en er is zelfs sprake van een achteruitgang ten opzichte van 2011. Dat moet snel veel beter.

Als we de klachtencoördinator kennen, kunnen we Zoetermeerders die bij ons met klachten komen, doorverwijzen en de zaak daarna verder volgen.

Kwantiteit en kwaliteit van de beoordelingen omhoog

Eén van de zaken waar wij ons aan ergeren is dat - ondanks duidelijke afspraken - ruim een derde van het personeel van de gemeente niet beoordeeld wordt. Dat vinden wij, zeker in een tijd van reorganisaties, waarin veel medewerkers andere functies moeten kunnen krijgen, helemaal niet verstandig.

Bovendien was ons gebleken dat van de uitgebrachte beoordelingen een buitensporig percentage  “zeer goed”of  “uitstekend” scoorde en een heel klein percentage “onvoldoende”. Dit leidt tot aanzienlijke hogere personeelslasten en is niet realistisch. Om de kwantiteit en de kwaliteit van de beoordelingen te verbeteren dienden wij een motie in. Deze werd aangenomen nadat we het doel om 90% van de medewerkers dit jaar te beoordelen verlaagd hadden tot 80%. De eisen ten aanzien van de kwaliteit bleven in stand. De wethouder vond heteen uitdaging, maar wij gaan er nu vanuit dat het - gezien het belang dat de raad er aan hecht - voor elkaar komt.

Laks met omzetting Mulderbonnen

Tijdens het resultatendebat legden we aan de burgemeester ook de vraag voor hoe het nu zat met de uitvoering van de motie om de zogenaamde Mulderbonnen om te zetten in bestuurlijke boetes. Die opdracht is door het aannemen van een motie van Zó! in het voorjaarsdebat van 2012 verstrekt en zou eind 2012 moeten zijn uitgevoerd. Maar laksheid is troef bij deze actie. De einddatum wordt steeds maar opgeschoven, zonder dat daar een redelijke verklaring voor wordt gegeven.

Bronnen binnen de gemeente meldden mij eerder dat er gewoon sprake is van ambtelijke onwil. Zonder duidelijke verklaring  wordt een en ander nu nog weer verder vooruitgeschoven. Een misser naar ons oordeel.


Werkgelegenheidsgarantie

Tijdens het voorjaarsdebat van vorig jaar gaven we de wethouder opdracht om in het overleg met de vakorganisaties de (ongelimiteerde)  werkgelegenheidsgarantie van de Zoetermeerse ambtenaren te bespreken. In een tijd van noodzakelijke bezuinigingen kon deze in de ogen van de raad niet in stand blijven. Tijdens het resultatendebat  vroegen we de portefeuillehouder naar de stand van zaken na bijna een jaar. Zij deelde mee dat het overleg over de uitplaatsing van de SBU voorrang had gekregen en dat de werkgelegenheidsgarantie onderwerp van technisch overleg is. (Intussen hebben we bericht gekregen dat het gaat lukken en dat het van onbeperkt waarschijnlijk 24 maanden worden.)

Inzicht in verstrekte subsidies

Samen met D66 dienden we een motie in die tot doel had om voor elkaar te krijgen dat op de gemeentelijke site een overzicht van de door de gemeente verstrekte subsidies zou komen. Volgens wethouder De Jong was dat vrijwel onbegonnen werk want het zou erg tijdrovend zijn daarom raadde hij de motie af. Jochem reageerde daarop met  “Als ik als burger een Wob-verzoek van dezelfde strekking zou doen, zou u de gegevens binnen vier weken moet leveren.” De motie werd uiteindelijk voor subsidies hoger dan 2500 euro per jaar aangenomen.


Geluidsoverlast RandstadRail in Aarlanderveenstraat

Voorafgaand aan het resultatendebat werd ingesproken door bewoners van de Aarlanderveenstraat die al jarenlang ernstige geluidsoverlast van de RandstadRail ondervinden. Dit was voor ons aanleiding om een tweetal moties mede in te dienen die beogen de problematiek aan te pakken. Een samen met het CDA die oproept om na te gaan of een beperking van de voertuigsnelheid tot een vermindering van geluidsoverlast zou leiden en een samen met de PvdA die tot doel heeft om ervoor te zorgen dat toekomstige bebouwing de overlast zal doen toenemen. Beide moties werden aangenomen.

Hospice

Over nieuwe huisvesting voor het hospice, het bijna-thuis-huis, wordt al jaren gesproken. De raad heeft op voorstel van Zó! in 2011 een subsidie van 75.000,- beschikbaar gesteld om de overgang naar nieuwe huisvesting te helpen bekostigen. Anderhalf jaar geleden is er al een bewonersavond gehouden om de omwonenden van de beoogde locatie over de komst van het hospice in combinatie met een zorghotel  te informeren.

Maar daarna is het stil gebleven. Verschillende fracties deden om de beurt navraag maar het bleef vaag en onduidelijk waarom er geen voortgang was en wanneer het nu gerealiseerd zal worden. Reden genoeg om de wethouder middels een motie op te porren om openheid van zaken te geven en op zijn hart te drukken voortgang te maken.

De wethouder kon weinig anders zeggen dan dat hij al een memo klaar had “dat de motie heeft gekruist”. Kennelijk had hij het zelf niet gelezen, want verder dan dat we op het memo zouden moeten wachten kwam hij niet. Toen we aangaven dat we de motie zouden intrekken als we dat memo voor het voorjaarsdebat zouden krijgen, begon hij ook over een dergelijke toezegging nog moeilijk te doen door een slag om de arm te willen houden. Dat werd niet geaccepteerd. De raad nam de motie van Zó! mee ingediend door D66, Trots, CU/SGP en SP gewoon aan. Wordt vervolgd.

Door: Marijke Van der Meer

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.