Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

Parkeerperikelen in het Grasgroen

26 februari 2014

De mensen van het Grasgroen en de Regenboogsingel en omgeving keken raar op: eerst woonden ze 24 jaar zonder veel problemen in hun buurtje, en van de ene dag op de andere stonden er parkeerverboden en kregen ze bekeuringen!

Op dinsdag 26 februari was er een bijeenkomst over deze gang van zaken met een brainstorm over de mogelijke oplossingen. En bijna alle bewoners vertelden hoe ze zich geërgerd hadden. Iedereen wist dat het krap was met parkeren maar in de loop van de jaren hadden ze ook hun eigen oplossingen gevonden. Ze zetten hun tweede auto achter hun eigen carport, op sommige hoeken stonden de auto's van de hoekhuizen op de stoep, de gemeente gedoogde dat en eigenlijk was er niet echt iets aan de hand.

Parkeerdruk

Wat stiekemweg wel gebeurde: er kwamen steeds meer auto's. De opgroeiende kinderen kunnen niet zo makkelijk het huis uit momenteel, dus blijven lang bij thuiswonen, en het aantal auto's neemt toe. Daar komt bij dat lang niet iedereen met een carport zijn auto in die carport zet, en zoetjesaan werd de parkeerdruk groter en groter. Mensen konden niet altijd makkelijk meer wegkomen uit hun parkeerplaats en het gebeurde dat mensen hun carport niet meer uitkonden vanwege vreemde auto's, etc.

Er werd geklaagd. De gemeente greep in. Er kwamen verbodsborden. En voor dat de bewoners het goed en wel door hadden, hadden ze ook al bekeuringen te pakken. Toen kwamen daar weer klachten over, ook bij de commissies bezwaar en beroep, maar formeel klopte het wat de gemeente had gedaan.

Bijeenkomst

Ik was bij de bijeenkomst op 26 februari en hoe goed het ook allemaal formeel klopte, ik ging toch met het gevoel naar huis dat dit niet handig was gelopen. Wat mij betreft was het beter geweest om éérst een bijeenkomst te houden, of in ieder geval iedereen duidelijk te waarschuwen over het komende parkeerverbod. Het was ook aardig geweest als er eerst waarschuwingen waren uitgedeeld in plaats van dure bekeuringen.

Achteraf heb ik nog even nagepraat met de ambtenaren en ik denk dat afstemming tussen wijkmanager, de 'afdeling verkeersbordenneerzetten' en de afdeling 'gedogen-of-handhaven' nog beter georganiseerd moet worden.

Geslaagde avond

Wat ging er wél goed? Nou, het was een prima avond! Er was een flink aantal bewoners op af gekomen. Men zat in groepen aan tafel. Eerst was er een korte inleiding. Daarna mocht iedere tafel op een groot vel opschrijven wat er niet goed was gegaan. Welke problemen zij hebben, en welke oplossingen ze zagen. Op ieder tafel lag behalve het grote vel papier ook een plattegrond van de betreffende buurt, dus de oplossingen konden met de kaart erbij bekeken worden en er kon met een viltstift op getekend worden. De stiften waren er, de sheets stonden leesbaar op het scherm, de microfoon deed het, er was plakband om alle vellen op te hangen, de koffie stond klaar. En de avond werd op een rustige manier trefzeker geleid.

Kortom: complimenten voor de organisatie, én complimenten voor de bewoners die constructief aan de slag ging en een scala aan oplossingen aandroegen. Duidelijk is dat er een oplossing bedacht moet worden voor bijvoorbeeld de hoekhuizen, zodanig dat zij hun auto weer kunnen zetten waar ze het al die jaren deden, zodanig dat zij er wél mogen staan, maar vreemden niet. Er werden nieuwe parkeerplaatsmogelijkheden ingetekend vooral op stukjes loze straat en op stukjes onduidelijk struikgewas waarvan iedereen vond dat het niets toevoegde aan de kwaliteit van de omgeving.

En passant werden snelheidsremmende maatregelen voor een fietspad waar de mannen-met-de- pizza's veel te hard overheen scheuren voorgesteld. Ieder tafel presenteerde na afloop zijn plannen. Waarbij duidelijk werd dat er veel overlap bestond aan goede ideeën.

Vervolg

Afgesproken werd dat de gemeente nu eerst een overzicht maakt van alles dat is aangedragen. Dat er intern besproken wordt wat kan, en wat niet, wat het zou kosten etc. etc. en dat er dan een tweede bijeenkomst volgt.

Ik vond het een interessante avond vooral omdat het zo prima past bij hetgeen wij in onze verkiezingsprogramma hebben opgeschreven: de parkeerproblematiek in woonbuurten kan het beste worden opgelost door eerst als bewoners met elkaar in gesprek te gaan en zelf te bedenken wat goede oplossingen zouden zijn.

Hulde ook aan de bewoners die de moeite namen om over de problemen te komen praten en die veelal nadachten over het probleem met niet alleen aandacht voor de eigen situatie, maar ook met begrip voor de ander. Ik ben heel benieuwd hoe het op de vervolgavond gaat, maar ik heb goede hoop dat we een eind kunnen komen met het oplossem van de problemen.

Vragen

Twee vragen heb ik nog wel: Hoe gaan we regelen dat de volgorde van 1) verbieden, 2) zonder waarschuwing bekeuren en 3) daarna pas een bewonersavond organiseren wordt gewijzigd in éérst met elkaar praten. Want stiekem vraag ik me wel af: als er géén klachten waren geweest en er géén bekeuringen waren uitgeschreven was de animo voor de bewonersavond dan ook zo groot geweest? Daar moeten we dringend ervaring mee opdoen.

De andere vraag leeft al langer: wie weet een goede methode om de mensen met een carport zover te krijgen dat ze hun auto ook daadwerkelijk in de carport neerzetten en niet op de openbare weg. Op de openbare weg parkeren mág, ook als je een carport hebt, dus er is 'wettelijk' niet veel aan te doen. Wat kan mensen dan wél bewegen om hun auto in de carport te zetten? Wie een tip heeft: stuur hem aan ons!

Door: Marijke Van der Meer

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.