Zó! Zoetermeer heeft zeer kritische vragen gesteld aan het Zoetermeerse college van Burgemeester en Wethouders om ervoor te zorgen dat de problemen in de Wmo zo snel mogelijk worden opgelost. Nog nooit kreeg de Zó!-fractie zoveel signalen en klachten als in de afgelopen maanden. Er is sprake van hele grote achterstanden bij de gemeente als het gaat om het verwerken van de Wmo-aanvragen waardoor mensen veel te lang op zorg en ondersteuning moeten wachten. Daarnaast voldoet de nieuwe leverancier van zorghulpmiddelen - zoals rolstoelen en scootmobielen - totaal niet.
‘Mensen vragen niet voor niets om hulp bij de gemeente. Dan staat het water vaak al aan de lippen. Dan moet je snel geholpen worden en moet je niet een briefje krijgen dat de Wmo-afhandeling maanden op zich laat wachten.’ zegt Zó!-raadslid Carla Krullaars. ‘Daarnaast is het voor de mensen van de afdeling ook geen doen om niet in staat te zijn goed te reageren of hulpvragen. Straks hebben deze medewerkers allemaal een burn-out.’
Fractievoorzitter Marijke van der Meer: ‘De wet stelt, dat als het college niet binnen uiterlijk 6 weken reageert op een melding dat er dan gewoon binnen 14 dagen een besluit genomen moet worden. Dat gebeurt nu niet!’
Niet alleen bij de Wmo-afdeling is er sprake van grote problemen, de leverancier van de zorghulpmiddelen, die sinds 1 maart is aangesteld, functioneert totaal niet. De levering van noodzakelijke spullen is veel te traag, en mensen met pech worden niet goed genoeg geholpen. Krullaars: ‘Mensen worden helemaal wanhopig van het bellen naar de leverancier over hun kapotte rolstoel of scootmobiel. De leverancier heeft sowieso te weinig vervangende hulpmiddelen waardoor mensen bijvoorbeeld veel te lang niet naar buiten kunnen.’
Van der Meer: ‘De gemeente verwijst voor klachten naar de leverancier zelf, maar dat helpt niet. Wij willen dat de mensen hun klachten eenvoudig bij de gemeente zelf kunnen neerleggen zodat de gemeente kan registreren wat er allemaal mis gaat, en er namens de cliënt achteraan kan gaan. We moeten de gehandicapten ontzorgen. Al dat bidden en smeken bij zo’n leverancier om alsjeblieft alsjeblieft geholpen te worden, is niet gezond voor mensen.’
Hier kunt u de vragen lezen die Zó! aan het college stelde (34,8 KB)
Naar nieuwslijst
Reacties
Nog geen reacties
Laat reactie achter
Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.