Meld ontoegankelijkheid en meld onbruikbaarheid
Zó! Zoetermeer roept alle gehandicapten op om alles wat ontoegankelijk en/of onbruikbaar is te melden bij het Meldpunt Toegankelijkheid van Zoetermeer.
Meldingen kunnen worden doorgegeven via de website van de gemeente: ga naar ‘meldingen’ in het digitale loket: Klik hier voor de website van de gemeente met meldingen en kies in het menu voor ‘toegankelijkheid’ of bel telefoonnummer 14079 en vraag naar het meldpunt toegankelijkheid.
Waarom melden?
De gemeenteraad heeft met het college afgesproken dat Zoetermeer toegankelijker moet worden. Daarvoor hebben we allerlei afspraken gemaakt: de openbare ruimte zoals straten en vooral stoepen en fietspaden moeten goed toegankelijk zijn voor gehandicapten en alle gemeentelijke gebouwen ook.
Dat is relatief makkelijk want de gemeente gaat daar zelf over. Maar ook willen we graag verbeteringen in de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de rest van Zoetermeer.
Denk bijvoorbeeld aan:
Toegankelijkheid en bruikbaarheid is nodig voor mensen die niet (goed) kunnen lopen, maar ook voor mensen die slecht of helemaal niet kunnen zien of horen.
Het college heeft met de raad afgesproken dat de gemeente ook officieel zijn best doet om de toegankelijkheid te verbeteren van de dingen die niet direct van de gemeente zijn. Dat kan doordat het college zelf eens gaat praten met de eigenaar van een winkel, of eens een goed gesprek heeft met de rayonmanager van een winkelketen. Het college kan ook goed bekijken of wel wordt voldaan aan de wet, zoals de Wet gelijke behandeling gehandicapten.
Zijn de maatregelen en het meldpunt nieuw?
Nee, de gemeenteraad heeft al jaren geleden allerlei plannen en beleidsmaatregelen afgesproken en Zó! Zoetermeer en ook een aantal andere fracties hebben er vaak aandacht voor gevraagd. Maar… in de praktijk gebeurde er erg weinig mee. Vooral de resultaten van het meldpunt waren erg teleurstellend, waardoor mensen op een gegeven moment maar niet meer gingen melden. De stad is in de afgelopen jaren niet toegankelijker geworden!
Waarom dan nu toch weer melden?
In de antwoorden op officiële schriftelijke vragen die Zó! aan het college stelde, staat onder meer: ‘Voor het verbeteren van toegankelijkheid is ook een grote rol weg gelegd voor de samenleving. (…) De samenleving kan een actieve rol vervullen bij het onder de aandacht brengen en het stimuleren van toegankelijkheid. Het college is zich ervan bewust dat het gehanteerde beleid niet altijd strookt met de ervaringen uit de praktijk. Het college, in de persoon van de portefeuillehouder, gaat zich na het zomerreces inzetten om dit te verbeteren.’
Zó! vindt dit een prachtig voornemen en we hopen dan ook dat alle gehandicapten alle moeilijkheden voorleggen bij het meldpunt toegankelijkheid.
Waar gingen die schriftelijke vragen over?
De Wmo-raad geeft adviezen aan het het college over de beleidsvoorstellen. De leden van de Wmo-raad zijn (ervarings-)deskundigen op allerlei Wmo-gebieden. Zij vergaderen in het openbaar en Zó! vindt het belangrijk wat daar wordt besproken dus we proberen zo vaak als onze agenda het toestaat er bij te zijn op de publieke tribune.
Begin juli was ik weer bij zo’n bijeenkomst van de Zoetermeerse Wmo-raad. Er werd daar aan de Wmo-raad een presentatie gegeven over de toegankelijkheid en toen bleek dat in de uitvoering er weinig tot niets terecht komt van de maatregelen die we genomen dachten te hebben. Ik was daar heel erg boos over en heb direct schriftelijke vragen gesteld:
Zie hier de vragen die Zó! officieel stelde en vanaf pagina 4 de antwoorden.
Gelukkig zien we bij de antwoorden staan dat het college van plan is om er voortaan meer werk van te maken.
Vervolg
Zó! Zoetermeer zal bij alle stukken die in de raad voorbijkomen heel precies kijken of er goed is nagedacht over de gehandicapten, want vooral bij het bouwen en verbouwen kunnen we zorgen voor toegankelijkheid, bruikbaarheid en bereikbaarheid. In de laatste raad hebben we er met moties weer aandacht voor gevraagd:
Klik hier voor de Moties Bereikbaarheid en Toegankelijkheid bij de uitbreiding van het CKC.
Alletwee de moties zijn gelukkig aangenomen (alleen 2 leden van D66 stemden tegen). De meeste fracties in de gemeenteraad vinden de toegankelijkheid gelukkig belangrijk. De problemen ontstaan ergens tussen het beleid – wat op zich wel goed is – en de uitvoering waarbij de goede voornemens iedere keer uit het oog raken.
Beste gehandicapten: help mee om de stad goed toegankelijk te krijgen, ‘loop’ weer eens een dagje mee met je niet-gehandicapte collega, of met je fitte broer of zus en realiseer je goed wat je wel en niet kunt gebruiken en waar je wel en niet aan mee kunt doen, en doe een melding bij het meldpunt toegankelijkheid. Trappen, volgestouwde gangpaden en moeilijke deuren voor de verse producten in de super zijn geen natuurverschijnselen: het zijn fysieke uitsluitingen die worden gemaakt door mensenhanden!
Wij horen graag van uw ervaringen bij het Meldpunt Toegankelijkheid!
Naar nieuwslijst
Reacties
Nog geen reacties
Laat reactie achter
Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.