'Het met elkaar bekijken van de verkeerssituatie en de parkeerdruk rondom het Woonhart heeft een scala aan verbeterpunten opgeleverd. Het zogenaamde 'schouwen' is heel waardevol gebleken.' zegt Zó!-fractievoorzitter Marijke van der Meer. 'Met elkaar - de raadsleden, commissieleden en vrijwillige fractiemedewerkers van Zó! - hebben we zo'n 20 van de 28 schouwen meegelopen en we hebben er zelf ook een heleboel van geleerd'.
Vier routes op 7 tijdstippen
Bij het bespreken van de plannen voor de Holland Outlet Mall (HOM) meldden veel omwonenden dat er in de huidige situatie veel knelpunten zijn. Tijdens de raadsvergadering in januari werd via een motie van de VVD, mee-ingediend door Zó!, PvdA, D66, LHN en ZTMV, onder andere afgesproken dat er geschouwd zou worden. Er waren 4 schouwroutes, 2 groepen van kruispunten rondom de Europaweg om naar het verkeer te kijken, en 2 clusters straten (hovenbuurt en schouwenbuurt) om naar de parkeersituaties te kijken. De routes werden ieder 7 keer gelopen, op allerlei verschillende tijdstippen, 's morgens vanaf 7 uur voor de ochtendspits, 's avonds om 23.00 uur om te kijken naar de nachtbezetting, en op allerlei tijdstippen overdag zowel doordeweeks, als in het weekeinde en op koopavond.
Met de schouwen liepen bewoners mee, die konden aangegeven wat hun ervaringen zijn - ook op andere tijdstippen, dan waarop gelopen werd - verkeerskundigen van 3 gespecialiseerde bureaus, en mensen van de gemeenten. Zó! wilde het ook zelf allemaal zien, dus wij waren er zoveel mogelijk bij, en een enkele keer zagen we ook een raadslid van een andere partij.
Slotavond
De schouwen werden afgesloten met een presentatie-avond in het Erasmuscollege. De verkeerskundigen noemden de belangrijkste knelpunten op. De omwonenden - er waren enkele tientallen geïnteresseerden - konden controleren of al hun punten zijn meegenomen. Het was een prima avond, met duidelijke presentaties, een goede dagvoorzitter, werkende microfoons en goed georganiseerde koffie. De oogst mag er zijn: qua verkeer is er bijvoorbeeld nog veel te winnen als nog eens goed gekeken wordt naar de afstelling van de stoplichten. En het is ook goed in beeld op welke plaatsen er een te hoge parkeerdruk is, en waar niet.
Vervolg
De deskundigen zullen alle aandachtspunten in een rapport zetten. Vervolgens worden er oplossingen bedacht. Naar verwachting zullen er eenvoudige oplossingen zijn die snel doorgevoerd kunnen worden en wat complexere maatregelen. In ieder geval worden de oplossingen ook weer besproken met de omwonenden.
En natuurlijk zijn alle ervaringen ook van belang voor het geval er een volgende stap wordt gezet voor de HOM. Marijke van der Meer: 'We verwachten voor de zomer de resultaten van de samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelaar, en dan moet ook duidelijk worden of de eigenaren van het complex in meerderheid verder willen gaan met de transformatie naar een outlet. Als de raad dan instemt komen we in een volgende fase en dan weten we wat er nog meer moet worden opgelost'.
Wie meer wil weten kan zijn contactgegevens mailen aan fractie@zozoetermeer.nl voor onze nieuwsbrief. De presentaties van de slotavond zijn te vinden op: www.zoetermeer.nl/hollandoutletmall
Naar nieuwslijst
Reacties
Nog geen reacties
Laat reactie achter
Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.
Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.