Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

Een stageplaats voor iedereen

24 juni 2020

Eén van de uitgangspunten van Zó! Zoetermeer is gelijke behandeling voor iedereen. Daarom heeft Marijke van der Meer van onze fractie bij het zogenaamde voorjaarsdebat gepleit voor het centraal regelen van stageplaatsen. Zij zei tegen de raad:

“Het bestrijden van discriminatie staat op dit moment weer volop in de belangstelling. Helaas is dat 75 jaar na de Tweede Wereldoorlog nog steeds nodig. En dat bestrijden moeten we allemaal doen, want iedereen heeft vooroordelen en praktisch iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het niet goed rekening houden met anderen, zoals gehandicapten. We zijn als gemeentelijke overheid natuurlijk beperkt in wat we kunnen doen, maar voorlichting geven blijft belangrijk. Dat moet gebeuren op de meest logische plaatsen zoals op school, in een wijkcentrum of in de bibliotheek. En het betekent ook dat de gemeente ervoor moet zorgen dat er goed naar de Toegankelijkheidsraad wordt geluisterd.

Voorzitter, er gaan stemmen op om stageplaatsen te laten regelen door de scholen in plaats van door de jongeren zelf. Zó! Zoetermeer vindt het belangrijk dat jonge mensen niet al in hun opleiding er tegenaan lopen dat als je niet Van der Vlies of Van der Meer heet je geen stageplaats kunt krijgen. En het lijkt ons óók uiterst belangrijk dat toekomstige werkgevers erachter komen dat de mensen die niet Roel of Marijke heten nét zo lekker kunnen werken als ieder ander. Wij dienen samen met PvdA en CU/SGP een motie in om aan de wethouder te vragen dit aan te jagen.”

Het college heeft intussen de motie ontraden, maar Zó! Zoetermeer hoopt toch dat er komende maandag een meerderheid vóór de motie stemt.

De motie (90,4 KB)

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.