Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

Contract Hulpmiddelencentrum beëindigd

12 december 2019

Er komt een einde aan de samenwerking van de gemeente Zoetermeer met het Hulpmiddelencentrum. De kwaliteit van de dienstverlening van het bedrijf dat moet zorgen voor hulpmiddelen zoals rolstoelen en scootmobielen, was vanaf het begin in 2018 ver onder de maat. Zó! Zoetermeer heeft hierover al vele malen bij het college op actie aangedrongen. Het beëindigen van dit contract betekent echter geenszins dat de problemen voorbij zijn.

Zó!-raadslid Roel van der Vlies: ‘Enerzijds zijn we natuurlijk opgetogen dat we stoppen met deze partij, die duidelijk niet aan de eisen kon voldoen. Wat ons betreft is er te lang doorgemodderd, zonder duidelijke verbeteringen. Tegelijk zal het nog een hele opgave blijken om een nieuwe leverancier te vinden die wel aan die eisen kan voldoen’.

Er zijn landelijk maar een klein aantal partijen die hulpmiddelen kunnen leveren. De standaardproducten kunnen vaak vrij eenvoudig en snel geleverd worden. Problemen ontstaan echter vaak wanneer maatwerk nodig is. Van der Vlies: ‘Ook de service – juist van groot belang voor gehandicapten die afhankelijk zijn van hun rolstoel – gaf veel te veel gedoe. Onaardige telefoongesprekken, onvoldoende deskundigheid, lang wachten, verkeerde onderdelen… we hebben echt heel veel klachten gehoord.’

De gemeente gaat nu direct op zoek naar een of meer nieuwe leveranciers. Het college heeft aangegeven daarbij gebruikers van de hulpmiddelen te willen laten meedenken. Van der Vlies: ‘Dat juichen wij toe. Het college geeft aan dat het zoeken naar een nieuwe leverancier zorgvuldig moet gebeuren; dat is precies wat wij al tijden roepen. Het gaat onder meer om de mobiliteit van onze inwoners en dus om hun welzijn. We moeten zorgen dat bij een nieuwe leverancier het serviceniveau goed geborgd is. Misschien is het verstandig om te zorgen voor twee of drie partijen, zodat inwoners een keuze hebben. Dat stimuleert wellicht het kwaliteits- en serviceniveau. Betrekken van de gebruikers is in ieder geval een goed begin.’

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.