Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

College onbehoorlijk!

22 augustus 2012

De fractie van Zó! Zoetermeer voelt zich ernstig geschoffeerd door het college.

De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente, en in de gemeentewet is geregeld hoe de raad en de raadsleden hun werk kunnen doen. Dat werk bestaat uit het vaststellen van het beleid – het zogenaamde kaders stellen – maar een andere belangrijke taak van de raad is het controleren van het college.

Van een oppositiepartij mogen de mensen in de stad verwachten dat we extra scherp het college in de gaten houden. Dat is een belangrijke rol in onze democratie. Om dat te doen kan een raadslid onder andere aan het college informatie vragen via zogenaamde schiftelijke vragen. In Zoetermeer hebben we afgesproken dat het college dan binnen 30 dagen antwoord geeft. Als andere fracties vragen stellen krijgen zij meestal op tijd antwoord en als dat niet lukt, krijgen ze een bericht dat het iets langer gaat duren. Maar niet als Zó! Zoetermeer vragen stelt. We hebben nu meegemaakt dat voor de vierde keer op rij het college niet binnen de afgesproken tijd met een antwoord komt.

Na de derde keer hebben we al onze verontrusting hierover uitgesproken, maar toen moesten we geloven dat het allemaal toevallige misverstanden en omissies waren. Maar het blijkt dus structureel. We hebben geen idee waarom het college juist onze vragen niet zorgvuldig behandeld. We hebben nu maar schriftelijke vragen over deze kwestie gesteld, en hier zullen hele goede antwoorden op moeten komen, en op tijd! Want we nemen het hoog op!

Zoetermeer, 22 augustus 2012

Artikel 155 Gemeentewet

1. Een lid van de raad kan het college of de burgemeester mondeling of schriftelijk vragen stellen.

Artikel 37 Reglement van Orde

3. Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats,in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd en met opgave van een nieuwe termijn in kennis. De nieuwe termijn is niet langer dan 30 dagen na de ontvangst van dit bericht. Het bericht wordt behandeld als een antwoord.

5. Indien het college niet binnen de daarvoor in lid 3 gestelde termijn de schriftelijke vragen heeft beantwoord, zal behandeling op de eerstkomende raadsvergadering na verstrijken van de termijn plaatsvinden.


Geacht college,

Onze schriftelijke vragen over inkoop en aanbesteding werden niet op tijd beantwoord. Wij hebben ze - mede vanwege het politieke gewicht - volgens artikel 37 lid 5 behandeld.

Onze schriftelijke vragen over comazuipen werden niet op tijd beantwoord. Nadat wij daarover zelf aan de bel hadden getrokken, werden de antwoorden gestuurd en hebben we afgezien van behandeling in de raad.

Onze schriftelijke vragen over bezwaarschriften en publicaties zijn niet op tijd beantwoord. Wij hebben ze - mede vanwege het belang - volgens artikel 37 lid 5 behandeld. Daarbij hebben we aangegeven het verontrustend te vinden dat de schriftelijke vragen van onze fractie structureel niet op tijd worden beantwoord.

Onze schriftelijke vragen over Betalingstermijnen / Is de gemeente wel een goede klant? ingediend op 20 juli jl. zijn niet beantwoord. Er is op geen enkele manier contact met ons opgenomen om ons te laten weten dat de beantwoording vertraagd en/of verdaagd is. Met het oog op het reces hebben we de eerste collegevergadering van gisteren afgewacht, maar ook gisteren is er dus geen antwoord of uitstelbbericht over onze vragen gekomen.

Bij de derde achtereenvolgende keer dat onze vragen niet tijdig werden beantwoord en wij ook niet – zoals bij andere fracties wel gebeurt – een bericht van uitstel kregen, werd ons gemeld dat een en ander op een ongelukkig toeval zou berusten. Nu - bij de eerstvolgende keer – gebeurt weer hetzelfde.

Zó! Zoetermeer ervaart deze handelwijze van het college als onbehoorlijk en respectloos. Wij hebben hierover de volgende vragen:

1)    Heeft het college na de 3e maal dat onze vragen niet tijdig werden beantwoord maatregelen getroffen om dit in het vervolg te voorkomen?

1a) Zo ja, waarom zijn deze maatregelen niet uitgevoerd? Trekt men zich in de organisatie niets aan van de wensen van het college? Heeft het college geen gezag?

1b) Zo nee, waarom heeft het college geen maatregelen getroffen?

2)    Vindt het college het tijdig beantwoorden van vragen van raadsleden niet belangrijk, of vindt het college alleen de vragen van Zó! Zoetermeer niet belangrijk? Op basis waarvan denkt het college zo te kunnen omspringen met vragen van raadsleden?

Zó! Zoetermeer

Door: Marijke Van der Meer

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.