Wordt lid van Zó! Zoetermeer en help onze toekomst te bepalen: Lid worden

Bericht n.a.v. het ongeluk Eerste Stationsstraat / Karel Doormanlaan / Oranjelaan

27 februari 2019

Beste mensen,

Naar aanleiding van het bericht over het ongeluk dat woensdagochtend op de hoek van de Eerste Stationsstraat is gebeurd en waarbij een fietsster is geraakt door een vrachtwagen, heeft Zó! Zoetermeer een heleboel berichten en vragen gekregen.

Om te beginnen: Zó! Zoetermeer was er niet bij, en wat er precies is gebeurd weten wij niet en we gaan dus niemand de schuld geven. Wij weten ook niet hoe het slachtoffer eraan toe is. Wij kunnen er alleen het beste van hopen en we wensen haar natuurlijk het allerbeste. Hetzelfde geldt ook voor de chauffeur van de wagen want een ernstig ongeluk is natuurlijk ook voor de bestuurder een afschuwelijke ervaring.

Veel mensen vragen naar de voortgang van de nieuwe ontsluitingsweg voor Nutricia. Het lijkt ons goed om u daarover te informeren:

De gemeenteraad heeft in februari 2014 een eerste besluit genomen, met een plan voor een andere route voor het vrachtverkeer. Door ontwikkelingen bij Nutricia bleek het plan uiteindelijk niet voldoende. In september 2017 is toen een nieuw voorstel aan de raad voorgelegd voor een nieuwe ontsluitingsweg. De planning was dat de weg in de zomer van 2019 klaar zou zijn.

Het raadsvoorstel vindt u hier.

In oktober 2017 kreeg de gemeenteraad een overzicht van de stand van zaken. De planning bleef toen ongewijzigd. Op 31 oktober 2018 kreeg de raad echter weer een bericht en toen bleek dat de planning niet gehaald zou gaan worden. Het bestemmingsplan zal begin 2020 vastgesteld kunnen worden door de raad en de start van de aanleg zal beginnen zodra het bestemmingsplan in werking is getreden (en dat laatste hangt af van eventuele bezwaren).

Dit laatste memo leest u hier.

Op 31 januari van dit jaar kreeg de gemeenteraad een memo met de laatste stand van zaken. Hierin staat kort samengevat:

  • dat Nutricia nog een beter geluidmodel moet aanleveren, waardoor een aantal zaken in de planning wat achterblijft,
  • dat een voorlopig onderzoek heeft aangetoond dat er kans is op zogenaamde Niet-Gesprongen-Explosieven en dat betekent dat er extra werkzaamheden volgen om uit te sluiten dat de weg niet boven op een onontplofte bom wordt aangelegd,
  • dat de financiën nog steeds niet rond zijn, maar dat de raad daar vóór 1 juli 2019 bericht over krijgt.

Omdat Zó! Zoetermeer bang was dat dit nog meer vertraging zou opleveren hebben we uitgebreid nadere vragen gesteld aan de ambtelijke organisatie. Wij kregen hier op onder andere het volgende antwoord:

‘De planning om de weg aan te leggen is niet gewijzigd ten opzichte van de memo uit oktober 2018. Een risico voor de planning wordt gevormd door de mogelijke aanwezigheid van explosieven. In dat geval zal de planning moeten worden bijgesteld.’

Wat Zó! Zoetermeer betreft blijven we héél zorgvuldig volgen wat er precies gebeurt, want die ontsluitingsweg moet er in 2020 komen.

Voor de goede orde: ongelukken kunnen we nooit helemaal uitsluiten. Ook als de nieuwe ontsluitingsweg er is, zal er sprake zijn van vrachtwagens en fietsers op de Zoetermeerse straten. Wij zullen aan het college vragen om de toedracht van dit ongeluk goed te onderzoeken en te bekijken of er nog meer of andere maatregelen mogelijk zijn om de veiligheid op dit kruispunt te verbeteren.

UPDATE:

Tijdens de vergadering op maandag 4 maart hebben wij vragen gesteld aan het college. En niet alleen wij, want ook een van de omwonenden kwam als inspreker met een alternatief voorstel. De wethouder wil eerst de uitkomsten van het politie-onderzoek afwachten en daarna bekijken of er maatregelen mogelijk zijn. De wethouder zal daarover vóór 18 april een memo aan de raad sturen.

 

 

Naar nieuwslijst

Reacties

Nog geen reacties

Laat reactie achter

Zó! Zoetermeer behoudt zich het recht voor reacties die beledigend of aanstootgevend zijn of anderszins grof taalgebruik bevatten niet te plaatsen.

Reacties worden pas geplaatst na goedkeuring door onze medewerkers.